Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

Les valencianes treballen “gratis” des del 9 d'octubre

En el Dia Europeu de la Igualtat Salarial, la secretària de la Dona de CCOO PV, Cloti Iborra, ha presentat en roda de premsa l'Informe sociolaboral de les dones al País Valencià. Davant el 22,5 % de bretxa salarial, CCOO PV exigeix una llei d'igualtat retributiva i polítiques que fomenten la corresponsabilitat.

22/02/2019.
    Arturo León, Cloti Iborra, Pilar Mora i Ismael Sáez.

L'Informe, que anualment elaboren la Secretaria de la Dona, Polítiques LGTBI i Institucional i el Gabinet Tècnic CCOO PV, reflecteix les múltiples discriminacions i bretxes de gènere de les treballadores al territori valencià, que es produeixen tant en l'entrada com en la permanència i l’eixida en el mercat laboral.

En la seua incorporació, les dones presenten una taxa menor d'activitat i d'ocupació, així com una taxa major d’atur (un 16,3 % les dones i un 12,5 % els homes). Una vegada que entren en el mercat de treball, s'observen unes condicions més precàries, arrepleguen les majors taxes de parcialitat (el 76 % de les persones que treballen a temps parcial són dones), la major part de manera involuntària. A més, s'observa que persisteix el fenomen del “terra enganxós”, estan sobrerepresentades en ocupacions pitjor pagades, menys valorades i amb una carrera professional limitada. Alhora, es produeix una segregació vertical que explica les majors dificultats que tenen les dones per a accedir a categories professionals més elevades (direcció i comandaments intermedis).

Totes aquestes desigualtats i discriminacions laborals repercuteixen en la seua retribució mitjana anual, situant-se la bretxa salarial al País Valencià en el 22,5 %, és a dir, els homes guanyen, de mitjana, 5.322 euros més que les dones a l'any (el salari mitjà anual dels homes és de 23.672 euros davant del de les dones que és de 18.349 euros). Les valencianes haurien de treballar 82 dies més a l'any perquè el seu salari mitjà anual s'equiparara al dels homes. O el que és la mateixa cosa, deixen de percebre ingressos salarials per treballar des del 9 d'octubre. Aquesta disparitat es fa crònica en la seua trajectòria final i dona lloc a les bretxes de gènere en les pensions. L’any 2018 les dones han percebut un 35,2 % menys de pensió que els homes. La pensió mitjana d'ells és de 1.084,86 euros al mes mentre que la de les dones pensionistes és de 702 euros, una diferència de 382,14 euros al mes.

La creació d'ocupació produïda en l'últim any no reverteix aquestes bretxes de gènere. Al contrari, si bé s'ha produït una reducció de l’atur (35.900 dones menys aturades), no és tant a causa que hagen incrementat la seua ocupació sinó que hi ha més dones que en l'últim any s'han declarat inactives (42.900 dones) principalment per estudiar i cercar noves oportunitats d'ocupació. L'ocupació femenina s'ha creat fonamentalment en el sector públic (13.200 noves ocupacions), on regeixen els principis d'igualtat, de mèrit i de capacitat, ja que en l'últim any, en el sector privat s'han destruït 9.900 ocupacions que anteriorment eren ocupades per dones.

Per això en l'Informe es presenten una sèrie de propostes i exigències per a eliminar les bretxes de gènere “perquè la nostra acció sindical ha estat, està i estarà sempre dirigida a prevenir, corregir i eradicar les discriminacions que pateixen les dones en tots els àmbits, especialment en l'àmbit laboral”, ha assegurat Iborra. I de manera especial, des de CCOO combatem el rearmament reaccionari que qüestiona els drets de les dones, les polítiques de lluita contra la violència de gènere i els avanços en igualtat, amb greu risc d'involució.

Vaga 8 de març

Per al sindicat la lluita contra la desigualtat és una batalla de tots els dies, ha manifestat Arturo León. Una reivindicació que ja no té marxa enrere i a la qual “contribuirem des del sindicalisme, perquè aquest 8 de març siga una gran jornada de mobilització social. Durant aquest mes intensifiquem les assemblees i els actes per a explicar els motius d'una vaga tan necessària en un moment en el qual les forces reaccionàries pretenen retallar drets a les dones”.

El secretari general de CCOO PV ha explicat que la convocatòria és de dues hores per torn. L'horari serà de 12 a 14 hores, de 16 a 18 hores i en les dues primeres hores del torn de nit. En la sanitat pública serà de 10 a 12 i de 17.30 a 19.30 hores. També es dona l'opció que en determinats sectors i empreses es puga fer de 24 hores per les seues especials característiques. Al País Valencià serà en els sectors d'ensenyament; de mitjans de comunicació, de cultura i esport; o de contact center; i en algunes empreses.

S’arreplegaran adhesions de comités d'empresa i juntes de personal, es promouran mocions als ajuntaments i mantindrem reunions institucionals amb la vicepresidenta, partits polítics i entitats socials. Per al mateix dia 8 està previst al matí piquets a les principals ciutats del País Valencià, sumar-se als actes de les organitzacions feministes i, on no els hi haja, concentracions a les 12 hores als ajuntaments, als polígons i als centres de treball. A la vesprada nodrirem les diferents manifestacions convocades pel moviment feminista.