Comisiones Obreras del País Valenciano | 24 abril 2024.

La gran majoria d'aturades de llarga durada no tenen dret a prestació contributiva

“Els indicis de recuperació econòmica no poden negar que la creació d'ocupació segueix cimentada en la precarietat laboral, que s'aferrissa en les dones treballadores. Creixem a costa de les condicions laborals a les quals es veuen obligades a sotmetre's els col·lectius més vulnerables” Ana García secretària d'Ocupació i Formació de CCOO PV

29/01/2019.
    Existe una diferencia de casi cuatro puntos entre ambos sexos en la tasa de paro.

Comissions Obreres manté la seua aposta per la creació de treball decent, segueix reclamant la reversió dels aspectes més lesius de les últimes reformes laborals com a mitjà més eficaç per a eliminar les profundes desigualtats que llastren la nostra economia i fracturen la cohesió social.

Davant les dades reflectides en l'Enquesta de població activa (EPA) del 4t trimestre de 2018, la responsable de Formació i Ocupació de CCOO PV, Ana M. García Alcolea recorda “que seguim tenint un elevat volum d’atur, lluny de la recuperació d'ocupació de 2007, on la taxa d'atur estava prop del 8 %”.

García considera fonamental que la classe treballadora puga desenvolupar els seus projectes de vida i cobrir les seues necessitats bàsiques. Per això el sindicat reclama mesures de xoc capaces de “trencar amb un escenari de pobresa laboral i desigualtat facilitat per les reformes laborals i les polítiques de retallades, en el qual els abusos de pràctiques empresarials de destrucció de drets i acumulació de beneficis”.

“Tenim un model productiu obsolet, que segueix ancorat als serveis com a sector rescat, i que enarbora la precarietat com a eina fonamental, per aquest motiu arrosseguem una taxa de temporalitat del 28 %” denúncia la secretària d'Ocupació.

Les dades de l'Enquesta de població activa (EPA) del 4t trimestre de 2018 mostren que l’atur al País Valencià se situa en 344.100 persones, la qual cosa representa el 10,4 % del conjunt estatal. La valenciana és la quarta comunitat autònoma amb majors valors d’atur, per darrere d'Andalusia, (25,2 %), Catalunya (13,7 %) i Comunitat de Madrid (12 %). No obstant això, la nostra taxa d'atur és del 14,30 %, per sota de la mitjana estatal (14,45 %).

L’atur s'ha reduït un 7,5 % respecte al trimestre anterior i 65.900 persones aturades menys que fa un any. No obstant això, aquests òptims resultats no es distribueixen per igual entre tots els territoris, ja que és la província de València amb 164.500 aturats/ades (taxa d'atur del 13,17 %) la que concentra la caiguda d’atur (amb 30.900 persones aturades menys, mentre que a la resta de províncies se n’ha produït un increment. A Alacant amb una taxa d'atur del 15,6 % i 138.100 aturats/ades, hi ha 1.400 persones més en aquesta situació que el trimestre anterior (un 1 % més). A Castelló amb 41.400 aturats/ades (taxa d'atur del 15,11 %) l'augment ascendeix a un 4,3 % més (unes 1.700 persones més).

Tots dos sexes han experimentat aquesta reducció, hi ha 13.800 aturades menys i 14.000 aturats menys. No obstant això, són elles les que encara segueixen aglutinant majors xifres d'atur. La taxa d'atur femenina és del 16,35 % (180.200 dones aturades) davant de la del 12,56 % dels homes (163.800 aturats). Per tant, hi ha una diferència de quasi quatre punts entre tots dos sexes en la taxa d'atur.

Quant a la contractació, la taxa de temporalitat al País Valencià se situa en el 28,6 % (un 29 % per als homes i un 28,2 % per a les dones). Mentre que la taxa de parcialitat és del 15,4 % (un 7 % la masculina i un 25,8 % la femenina), símptoma de la bretxa de gènere en aquesta modalitat de contractació que segueix recaient en el sexe femení.

Segons el parer del sindicat, la dada més preocupant és que l’atur al País Valencià es concentra en la població aturada de llarga durada, el 49,1 % de les persones aturades (168.900) es troben en aquesta situació fa més d'un any (un terç d'elles més de 2 anys). Cal tenir en compte que la gran majoria són persones sense dret a prestació contributiva, i en greu risc d'exclusió social.

Per activitats econòmiques, el sector serveis és el que experimenta una major reducció de l’atur, on ha disminuït la població aturada en 15.300 persones en l'últim trimestre. Segons la responsable sindical “una reducció que lògicament respon a una qüestió conjuntural, que coincideix amb la campanya nadalenca”.

No obstant això, el major increment de l'ocupació s'ha produït en la construcció, amb 3.200 ocupacions més que en el trimestre anterior (un 2,3 % més) i un 13,8 % més d'ocupats/ades que fa un any (17.000 persones més ocupades en aquest sector). En la indústria ha caigut l'ocupació un 7,8 %, amb 29.200 ocupacions menys que fa un any. Això demostra que l'anhelat canvi del model productiu no s'ha produït durant els últims anys i que la recuperació es concentra en un sector que ja va demostrar les seues debilitats abans de la crisi.

D'altra banda, la major recuperació de l'ocupació s'ha produït en el sector públic. De les 26.200 noves ocupacions en l'últim any al País Valencià, 24.000 són de la funció pública. És a dir, concentra el 89 % de l'ocupació generada des de 2017. Una dada preocupant perquè demostra l'escassa reactivació del sector privat, amb tan sols 2.900 noves ocupacions en l'últim any.