Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

Les dades d’atur de 2018 aprofundeixen en la desigualtat social

• CCOO PV denuncia que quasi el 60% de les persones en atur al País Valencià són dones.

L'activitat del sector serveis durant la campanya nadalenca torna a llançar una reducció conjuntural de l'atur al País Valencià. Una tendència que es repeteix de manera cíclica, sense que se solucionen les xacres del nostre mercat de treball: la temporalitat excessiva o les males condicions laborals. Les dades constaten les desigualtats profundes, que se centren en les dones i en les persones joves.

03/01/2019.
Ana García, secretària d'Ocupació i Formació de CCOO PV.

Per a CCOO PV, la reducció de l’atur pel desembre (-1,2 %) i durant 2018 (-5,6 %) no ha de fer-nos oblidar que estem davant les dades pròpies d'un mercat laboral cíclic, de caràcter estacional, amb males condicions de treball i contínues desigualtats. En primer lloc, el sindicat destaca que quasi el 60 % de les persones en atur al País Valencià són dones, per tant, són elles les que més pateixen la desigualtat en l'accés a l'ocupació i a la formació professional. L'atur es redueix també en menor proporció entre les persones joves d'entre 25 i 29 anys: 670 persones, davant de la disminució de 1.655 en majors de 45 anys.

La contractació segueix sent fonamentalment temporal. El percentatge de contractes indefinits sobre el total pel desembre és del 9,5 % (davant de l'11,2 % pel novembre) cosa que mostra la característica estacional del tipus de contractació. La disminució de l’atur es concentra clarament en el sector serveis (amb una disminució de 4.103), en canvi, augmenten les persones en atur registrat en el sector de la indústria (en 408 persones) i de la construcció (en 299 persones). Aquesta disminució està clarament vinculada en gran manera a l'activitat turística i comercial.

Ocupació amb condicions pitjors

“Tanquem l'any amb un mercat laboral que se segueix transformant ocupació de qualitat en ocupació precària, amb l'empobriment generalitzat de treballadors i treballadores, que troben una ocupació amb pitjors condicions o que no troben ocupació. Parlem de pobresa laboral i pobresa social”, assenyala Ana García, secretària d'Ocupació i Formació de CCOO PV. Així, l'atur registrat augmenta o disminueix d’acord amb l'època de l'any en la qual ens trobem.

García destaca com s'ha instal·lat la precarietat en l'ocupació, ja que durant tot 2018 la taxa de temporalitat en els contractes ha superat el 90 %. D'altra banda, la taxa de cobertura (percentatge de persones beneficiàries de prestacions) ha estat durant l’any passat prop del 50 %, i fins i tot per sota. Per tant, la meitat de la població aturada no rep cap tipus de prestació.

CCOO PV reclama mesures encaminades a aconseguir un canvi de model productiu, i que aposten per sectors que siguen font generadora d'ocupació de qualitat, que facen un gir a la situació actual. “Volem un model productiu i econòmic que estiga al servei de les persones”, recalca la responsable d'Ocupació de CCOO PV, que considera imprescindible avançar en un model més democràtic, més inclusiu, que no deixe ningú al marge, “on l'acomiadament siga l'última opció de les empreses quan tenen algun tipus de problema, i amb un sistema de protecció social adequat”.