Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

CCOO PV commemora el Dia dels Drets Lingüístics amb premis a l’ús del valencià i una exposició literària

El sindicat va realitzar aquest dimarts un acte commemoratiu amb una exposició pel centenari de Manuel de Pedrolo, els premis Maite Boscà Lloret de relats curts i el guardó Marc Granell a l’ús i la promoció del valencià. Aquests premis han estat una novetat amb què el sindicat ha volgut afavorir la nostra llengua en els àmbits laborals i de participació social.

12/12/2018.
    El secretari de Cultura i Política lingüística i la cap de l'OPUV amb els guardonats

CCOO PV, d’acord amb els principis recollits en els seus estatuts i en les línies d’acció decidides en el seu Congrés, ha inaugurat uns premis literaris i altres a la promoció i l’ús del valencià. El lliurament d’aquests dos premis, conjuntament amb la inauguració de l’exposició ‘Pedrolo, més enllà dels límits’, conformaren l’acte sindical de commemoració del Dia Internacional dels Drets Lingüístics.

Els premis del concurs Maite Boscà Lloret, de relats curts amb la temàtica de la precarietat laboral, porten el nom d’una companya militant de la Federació d’Ensenyament de CCOO PV que ens va deixar per una malaltia sobtada el passat mes de maig i que es va distingir pel seu compromís pedagògic i social en la promoció del valencià. El jurat del premi ha estat format per: Immaculada Cerdà, acadèmica de l’AVL; Núria Cadenes, escriptora; Francesc Vila, professor de valencià en l'ensenyament secundari; Purín Morant, cap de l'Oficina de Promoció i d’Ús del Valencià de CCOO PV i Ferran Garcia, secretari de Cultura i Política Lingüística de CCOO PV. Les persones premiades han estat les següents:

Finalistes: Miquel A. Puig amb ‘El paradís no existeix’, Xelo Valls amb ‘Per ella’ i Ferran Navarro amb ‘Amb desig de trobar a ma dolor semblant companyia’. El tercer premi se l’ha endut Jaume Mayor amb ‘Varen ser’. Com que hi han hagut dos relats guanyadors del primer premi, el jurat va decidir ajuntar la quantitat del segon i primer premi en un únic primer premi. Les guanyadores d’aquest primer premi han estat: Empar Morelló amb ‘Ascens i davallada d’un treballador qualsevol’ i Xelo Valls amb ‘Aprenent’. Teniu els relats guanyadors a la fi de la notícia.

Premis ‘Marc Granell’

Els premis Marc Granell a l’ús i la promoció del valencià consten de 4 categories. Han estat lliurats a partir de candidatures presentades per persones de diversos àmbits del sindicat, d’acord amb les bases del premi i fallats per un jurat format per Emili Gascó, d’Escola Valenciana, Roberto Romero, de la Federació d’Ensenyament CCOO PV, Raül Alcocel, de la Unió Intercomarcal de CCOO PV de Comarques Centrals, Purín Morant, cap de l’Oficina de Promoció i d’Ús del Valencià de CCOO PV i Ferran Garcia, secretari de Cultura i Política lingüística de CCOO PV. Els guardons atorgats han estat els següents:

Premi a les persones militants de CCOO PV: Otília Margarit, per la seua tasca en elaboració de materials en la Fundació Pau i Solidaritat i la repercussió social d'aquesta feina. Premi a les organitzacions de CCOO PV: Federació d’Ensenyament de CCOO PV per la seua trajectòria en les seues pròpies comunicacions i en la seua acció sindical i de participació social. Premi a les persones de les executives de CCOO PV: Isabel Descals, membre de l’Executiva de CCOO PV, per la seua constant utilització del valencià en el seu àmbit laboral i sindical. Premi a institucions o persones del País Valencià: atenent a la vàlua de les dues contribucions escollides s’ha decidit duplicar el premi ex aequo, un per a una persona i altre per a una institució. D’una banda, La Cívica, associació d'Alacant per a la normalització del valencià, per la seua tasca en la promoció i l’ús més enllà de l'àmbit estrictament educatiu i per desenvolupar aquesta feina a una comarca on el valencià està minoritzat i de l’altra, Eliseu Climent, promotor cultural i empresari de l'àmbit editorial del País Valencià, principalment amb Tres i Quatre, una de les editorials més importants del mercat editorial valencià, per la seua contribució cabdal en la història recent del País Valencià a la nostra cultura i la nostra llengua.

L'acte també tingué la presència de l’escriptor, Marc Granell, que ha honorat el sindicat amb la cessió del seu nom per als premis.

L’acte estigué amenitzat amb vídeos relatius als drets lingüístics i a tres temes del grup valencià ‘Carraixet’, dos dels quals són poemes musicats del poeta Marc Granell.

L’exposició al voltant de la figura de Manuel de Pedrolo i el seu compromís amb la llengua i amb la seua terra ha estat dissenyada per la Institució de les Llengües Catalanes dins dels actes del centenari del naixement de l’escriptor i romandrà exposada al local del sindicat a València fins el 28 de desembre. Per demanar l’exposició us podeu posar en contacte amb Ferran Garcia a través del correu ferran.garcia@pv.ccoo.es

RELATS GUANYADORS

Finalistes:

Miquel A. Puig amb ‘El paradís no existeix’

Llunys dels meus, terra estranya, parlar que no em deixà ser. L’última merda en la terra dels somnis on he de mendicar unes monedes per trobar un llit calent, menjar les sobres d’altres, vestir-me amb una roba que no sé de qui és. El mirall em mata i la vida s’escapa tristament.

Xelo Valls amb ‘Per ella’

El soroll de la màquina de repuntar impregnava les vesprades mentre berenava al costat de la mare. Tantes hores de treball submergit impediren el reconeixement de la malaltia professional. Avui fa una denúncia a Inspecció de Treball. És delegada sindical i de Salut Laboral. Per la mare, per ella, per tantes i tantes dones.

Ferran Navarro amb ‘Amb desig de trobar a ma dolor semblant companyia'(*)

M’alçava i començava d’administradora. Després passava als departaments de compres, gestions, vendes, prevenció de riscos laborals... Tot sense formació, ni horari, ni calendari. Treballava i assumia dia a dia noves competències. Després: sortia de casa i marxava a treballar.

(*)Lo jardí d’amor. 'Lamentació de Mirra, filla de Cinaras', Joan Roig de Corella.

3r premi:

Jaume Mayor amb  ‘Varen ser’

Varen ser tres anys molt durs, les renúncies alimentaren la rutina, la prestació d'ella es diluïa amb la desesperació d'ell. Ara els dos tenen feina, altra vegada, però els salaris ja no són els que eren. Al xiquet no li falta de res, ells fan com que han oblidat els seus somnis.

1r premi ex aequo:

Empar Morelló amb ‘Ascens i davallada d’un treballador qualsevol’

S’hi enfilava cada dia, nou, deu, onze hores... Esmorzava allà dalt i somiava truites. Havia pensat parlar amb la resta per demanar el que els pertocava, canviar les coses, exigir els seus drets. No hi havia mesures de seguretat. Cabòries! No ho va fer. L’entrepà a terra. RIP.

Xelo Valls amb ‘Aprenent’

Amb el davantal a la mà i tota la il·lusió camí del restaurant. En la cuina bullen crits i pressió. És el seu primer dia de formació laboral. Hores després, sota un gran crit, el ganivet li arranca mig dit. L’amo li envolta la ferida amb una tovallola i l’obliga a callar. L’endemà, amb el dit embenat, el seu segon dia de pràctiques.