Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

Ensenyament CCOO PV i Escola Valenciana unides en el treball per la defensa dels drets lingüístics

La Federació d'Ensenyament de CCOO PV, la Confederació Sindical de CCOO PV i Escola Valenciana hem mantingut una entrevista per conjuminar línies d'acció en l'avanç de la igualtat lingüística i la promoció del valencià.

04/12/2018.
    Acció conjunta en l'avanç de la igualtat lingüística i la promoció del valencià

Ahir a Castelló van mantindre una entrevista el president d'Escola Valenciana - Federació d'Associacions per la Llengua, Natxo Badenes, la Secretària General de FE CCOO PV , Xelo Valls, i el secretari de cultura, política lingüística i educativa de CCOO PV, Ferran Garcia, per posar de manifest les línies comunes d'acció i les valoracions fetes relatives a les darreres novetats en política lingüística i educativa.

Es van destacar quatre temes en els quals és ampla la coincidència entre les tres organitzacions:

- Cal avançar cap una Llei d'Igualtat Lingüística efectiva. Tot i que es reconeix que l'actual Govern valencià ha avançat algunes iniciatives en la direcció d'assolir aquesta igualtat, s'ha incidit en que tenim una valoració crítica d'aquestos avanços donat que no sembla factible arribar a la llei - i encara menys al seu desenvolupament - en la present legislatura. Hi ha acord també en que aquesta serà una exigència de les tres organitzacions per al futur Govern autonòmic que isca de les urnes a les eleccions de 2019.

- Cal establir l'exigència de la competència lingüística en les dues llengües oficials a tota la funció pública valenciana. Davant la inclusió d'aquesta exigència en la possible Llei de la Funció Pública Valenciana, s'ha destacat que seria positiva la seua aprovació dins de l'actual legislatura i que es participarà de forma activa per garantir que el seu desenvolupament reglamentari cumplisca terminis efectius, garantisca la formació lingüística suficient i siga d'abast universal en la funció pública.

- Cal superar les fronteres socio-lingüistiques al País Valencià. Coincidim en la valoració negativa de les iniciatives de la Conselleria d'Educació que distingeixen zones de predomini castellano-parlant o valenciano-parlant per a la mobilitat del professorat sense capacitar lingüísticament i coincidim també que cal avançar en la igualtat de drets lingüístics de l'alumnat valencià superant els condicionants geogràfics.

- Desenvolupament ple de la Llei de Plurilingüisme. Cal assolir el ple desenvolupament de la Llei en el sentit d'aconseguir el màxim de docència en valencià - el 50% - en totes les zones del País Valencià i en tots els centres sostinguts amb fons públics. La principal preocupació, i crítica envers el text legal, radica en que no es garanteix de cap manera que els centres no puguen retrocedir en els percentatges d'ensenyament en valencià. Assumim com a deure propi aquestes exigències i la necessitat d'incorporar eixes millores en el desenvolupament normatiu posterior.

S'ha coincidit també en valorar la millora a l'àmbit institucional que suposen la creació de l'Oficina dels Drets Lingüístics i el Consell Social de les Llengües.

A més d'aquestos temes i línies d'acció coincidents les persones representants de CCOO PV, FE CCOO PV I Escola Valenciana van compartir algunes iniciatives que consideren interessants i molt positives de cara a l'ús i promoció de la nostra llengua i la nostra cultura. Així des de la secretaria de Cultura de CCOO PV i la Federació d'Ensenyament de CCOO PV es va inaugurar a Castelló l'exposició "Pedrolo, més enllà dels límits" i es va dur la ponència "Manuel de Pedrolo, la fidelitat a la terra i a la llengua" i des d'Escola Valenciana es va comentar la decisió de realitzar un proper congrés per a l'any 2020 amb una aposta per la participació i la qualitat en les aportacions relatives a l'educació, el valencià i els drets socials i de ciutadania.