Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

El capellà obrer que canvià la caritat per la solidaritat de classe

El Paranimf de la UV va acollir ahir un acte en memòria de Ramiro Reig (1936-2018), sacerdot jesuïta, capellà obrer i sindicalista compromés amb la dignitat del treball. Un homenatge organitzat per CCOO PV i la Fundació d'Estudis i Iniciatives Sociolaborals (FEIS). Reig va ser professor universitari i destacat intel·lectual, implicat amb les persones més desfavorides i amb els drets dels treballadors i de les treballadores.

06/11/2018.
    Ernest Cano, Antonio Gutiérrez, Inma Martínez, Dolores Sánchez, Arturo León i Pere J. Beneyto.

CCOO PV i la Fundació d’Estudis i Iniciatives Sociolaborals (FEIS) van retre ahir homenatge a Ramiro Reig, sacerdot jesuïta, capellà obrer, militant comunista i de CCOO i dirigent sindical, que va faltar el passat 19 de maig. Va ser en un acte en la seua memòria, celebrat al Paranimf de la Universitat de València, institució on va ser professor d’història econòmica.

El secretari general de CCOO PV, Arturo Léon, va destacar la figura del sindicalista, de l'historiador del sindicalisme, del capellà obrer i professor universitari. “Som ací per retre homenatge al jesuïta i al comunista, al company i a l'amic que va ser Ramiro Reig, que va romandre sempre fidel als seus compromisos i va saber teixir, al llarg de la seua llarga i fecunda vida, una àmplia i plural xarxa de solidaritat amb els pàries de la terra, de la qual d'una manera o altra participem tots i totes els que hem vingut avui ací convocats pel seu nom”.

La secretària de Formació Sindical de CCOO PV, Inma Martínez, i la historiadora Dolores Sánchez van descriure l’essència del seu pensament polític i van relatar les seues vivències amb Ramiro Reig. Ambdues van destacar la seua capacitat intel·lectual, la seua visió anticorporativista del moviment obrer i la necessitat que va manifestar al llarg de la seua vida per articular una majoria social i de progrés, “per guanyar la batalla cultural”.

El president de la FEIS, Pere J. Beneyto, va presentar el llibre ‘Crónicas obreras de Ramiro Reig’, que recull una selecció dels seus textos sobre la història, les lluites i les esperances de les persones treballadores i del moviment obrer. “Una vida d’estudi, de treball i de compromís, íntimament relacionada amb la seua obra”, va assenyalar Beneyto, que també va destacar el seu rigor analític i la seua qualitat literària.

Intel·ligència i humilitat

Per la seua banda, l’exsecretari general de CCOO, Antonio Gutiérrez, va posar en relleu la intel·ligència de Reig, “una intel·ligència unida a la humilitat, fugia de la vanitat”. Gutiérrez va recordar les trobades en un pis de Benimaclet: “T’ensenyava sense que t’adonares que eres l’alumne”. Una capellà que va canviar la caritat per la solidaritat de classe i que va saber veure el drama d’una esquerra que no deixava pensar críticament. “Amb Ramiro vaig advertir que sense llibertat no podia haver-hi fe, perquè creia en un déu alliberador”, va apuntar l’exdirigent sindical.

L’acte va ser conduït per Ernest Cano, degà de la Facultat de Ciències Socials de la Universitat de València, que va valorar el seu vessant de professor universitari.