Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

“La millora lleu de l'atur implica precarietat i repartiment indecent del treball”

L'increment de l'ocupació del mes d'octubre va lligat a un augment de la contractació temporal. CCOO PV lamenta els encara nivells alts d’atur al País Valencià i alerta sobre la precarietat de l'ocupació generada, la desigualtat entre homes i dones i l'atur juvenil.

05/11/2018.
    Atur.

Per a CCOO PV, la reducció de l’atur al País Valencià en el mes d'octubre (un 0,77 %, en 2.902 persones) no ha d'encegar-nos davant la situació feble del nostre mercat laboral, “atés que aquesta millora lleu implica precarietat i repartiment indecent del treball”. Així ho assenyala la secretària d'Ocupació i Formació de CCOO PV, Ana García, que recorda que el 88 % dels contractes que s'han produït aquest mes són temporals. “No podem tolerar que les persones no puguen desenvolupar els seus projectes de vida per tenir un treball precari”, lamenta García. El total de persones que segueixen figurant en l'atur registrat en la nostra autonomia ascendeix a 372.093.

El total de contractes per l'octubre va ser de 222.897, la qual cosa representa un increment de 37.556 en relació amb setembre, encara que la taxa de contractació indefinida disminueix: sobre el total de contractes, per l'octubre són indefinits el 12,1 %, (pel setembre, el 13,1 %). Per tant, ens trobem amb un descens de l'atur registrat, però a costa d'un major pes de la contractació temporal: l'increment de l'ocupació va lligat a un augment de la contractació temporal.

Al País Valencià, l'atur registrat disminueix en tots els sectors excepte en els serveis, que s'incrementa en 114 persones més. “Seguim afermant un mercat laboral cíclic marcat per l’estacionalitat en el qual persisteixen la volatilitat i la debilitat”, recalca Ana García.

La central sindical destaca la desigualtat entre homes i dones, i són elles les més afectades per l'atur i la contractació precària: la disminució es dona en molta major manera en els homes (1.964 aturats menys) que en les dones (938 aturades menys). CCOO PV també destaca que 28.782 persones joves valencianes, menors de 25 anys, segueixen figurant en les llistes de l’atur. En aquest punt, García assenyala que CCOO està negociant amb el Govern central un Pla de xoc per a l'ocupació juvenil, per incorporar-hi mesures com el reforç en l'orientació dels serveis públics d'ocupació, l'Estatut de les persones becàries o la laboralització de les pràctiques.

Per a CCOO PV, no es pot admetre la persistència de l’atur, de la precarietat, de l'increment de la pobresa i desigualtat social. Per tant, és necessari anar més enllà d'aquesta millora lleu i afermar un canvi de model que genere ocupació estable, treball de qualitat amb salaris i condicions dignes.