Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

La III Fase de l’Acord Territorial Ontinyent-Ibi-Alcoi per l’ocupació treballarà per inserir als majors de 45 anys

La II fase del projecte d’ACTAIO finalitza un pla d’acció que ha inclòs la creació de recursos digitals per fomentar l’ocupació o l’organització de setmanes temàtiques i encontres

04/10/2018.
    .

Els Ajuntaments d’Ontinyent, Ibi i Alcoi, els sindicats UGT i CCOO i les associacions empresarials COEVAL, IBIAE i FEDAC han presentat hui en Ontinyent la III fase del seu acord territorial per l’ocupació-ACTAIO, que entre altres coses treballarà per inserir a les persones majors de 45 anys, i especialment a les dones d’aquesta edat amb baixa qualificació.

L’alcalde d’Ontinyent, Jorge Rodríguez, destacava que “les grans sinèrgies d’estes zones amb interessos comuns, que estem treballant en un projecte que ens pot ajudar a ser més competitius i fomentar l’ocupació i l’indústria 4.0”, recordava. Així, al primer any de funcionament el projecte, es va posar en marxa un pla experimental d’inserció laboral entre desembre de 2016 i agost de 2018 amb una ajuda de 192.000 euros del SERVEF, que va aconseguir un total de 147 insercions. A més a més es va fer un estudi de diagnòstic on es recalca la necessitat d’aconseguir una FP especialitzada en indústria per atendre la demanda existent de personal qualificat.

L’alcalde d’Alcoi, Toni Francés, explicava que eixa primera fase, coordinada des de l’Ajuntament d’Alcoi, va servir per sentar unes bases per desenvolupar les seguents fases de l’acord. Francés posava de relleu “la voluntat de suma i treball conjunt que està donant fruit i resultats molt positius per al nostre territori”, manifestava. Després d’aquesta va vindre la II fase, coordinada per l’Ajuntament d’Ontinyent, també comptant amb una subvenció del SERVEF de 178.500 euros, que es desenvolupava entre març i setembre d’enguany, i que que ha inclòs la creació de recursos digitals per fomentar l’ocupació o l’organització de setmanes temàtiques i encontres.

En concret, el treball s’ha desenvolupat en base a 4 àrees: La primera ha estat d’anàlisi i tractament de la informació, elaborant recursos com un “mapa de la formació”, “mapa de la selecció i captació de talents”, un informe sobre el mercat laboral en la zona o guies pràctiques sobre la FP Dual i la Formació al Servei de l’Empresa. La segona, “indústria 4.0 adaptada al territori” incloia l’organització de setmanes temàtiques i diferents encontres; la tercera contemplava la realització de diferents taules i encontres al voltant de la formació en ocupacions; i finalment la quarta àrea era la de creació de la identitat gràfica de la marca ACTAIO així com la web i perfils socials de la mateixa.

L’alcalde d’Ibi, Rafael Serralta, explicava que la III Fase que s’obri ara, i que estarà coordinada pel seu ajuntament, “partirà del treball que hem vingut fent dins d’aquest acord interprovincial, per a atendre a un col·lectiu molt castigat com són els majors de 45 anys, i especialment les dones amb baixa qualificació”. A tal efecte, s’analitzarà el mercat per veure necessitats on els seus perfils poden adaptar-se millor, i millorar la formació per a que obtinguen certificats de professionalitat i altra formació per a aconseguir una ocupació de qualitat. A tal efecte, es contempla l’execució d’accions com el foment de plans d’igualtat a les empreses; la creació d’eines de previsió de tendències de mercat, tenint en compte els diagnòstics ja realitzats; la promoció entre les empreses de la valoració de l’entorn; o el foment de la innovació social entre les persones emprenedores, entre d’altres.

A l’acte també assistien representants dels sindicats, com Manuela Pascual (CCOO) i Raül Roselló(UGT), que destacaven aquest pacte com “un exemple que traspassa les fronteres de les províncies i les ideologies polítiques per a treballar en comú”, explicava Pascual, i “la metodologia en sí, la manera de fer les coses, que du darrere un treball enorme en favor de l’interès global de manera conjunta i consensuada entre administracions, sindicats i associacions empresarials”, assenyalava Roselló. Des del sector empresarial, Vicent Donat, Secretari General de COEVAL, també posava de relleu la cooperació entre tots els agents socials, així com “els importants avanços que estem fent cap a la indústria 4.0 i les possibilitats de formació i ocupació que ens obri”, així com “l’atenció a la Formació Professional, que aquest pacte territorial treballa per prestigiar i promocionar, i que és el millor camí ara per ara per trobar ocupació a les empreses”, assenyalava.