Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

#ÉsElMoment

“És el moment de canviar les regles i del treball decent”

CCOO PV ha celebrat avui un acte reivindicatiu amb motiu de la Jornada Mundial pel Treball Decent, que se celebra el pròxim 7 d'octubre, sota el lema 'Canviar les regles' Unes regles de l’economia mundial que cal canviar, perquè són injustes, generen desigualtats i atempten contra els drets laborals a gran part del món. També al País Valencià, on augmenta la precarietat laboral, l’atur i la devaluació salarial.

04/10/2018.
    Acte pel Treball Decent, a la seu de CCOO PV.

“El treball decent, el treball que dignifica és el que permet el desenvolupament de les nostres capacitats, és aquell que respecta els drets laborals fonamentals, amb una retribució justa i amb garantia de protecció social”. Així ha definit el treball decent en la seua intervenció, Gloria Calderón, del col·lectiu de Treballadores de la Llar de la Federació de Construcció i Serveis de CCOO PV. Ella i Raquel Bernabé, treballadora i delegada sindical en el sector hostaler, han participat en l’acte organitzat per CCOO PV i han explicat les seues experiències de lluita en la millora de les seues condicions laborals.

Bernabé ha assenyalat que les persones joves són uns dels col·lectius que més han de reivindicar amb motiu d’aquesta Jornada: “La precarietat és una condició comuna a la major part dels treballs als quals tenim accés”. En concret, en el sector de l’hostaleria, on treballa, aquesta situació es fa més evident, amb salaris indignes (en ocasions per sota de l’SMI) i contractes a temps parcial però amb jornades infinites. “Especialment en els mesos de temporada alta, ens trobem amb contractes de 10, 15 o 20 hores que amaguen jornades de 40 o més setmanals”, denuncia la delegada.

Per aquests motius, Bernabé creu necessària l’organització dins i fora del centre de treball, i ha ressaltat el treball desenvolupat per Joves de CCOO PV: “Un espai per compartir i des d’on poder intervindre en els conflictes laborals”.

Esclaves del segle XXI

Per a Gloria Calderón, les treballadores de la llar continuen sent les “esclaves del segle XXI”, ja que treballen les 24 hores com a internes, sense cobrar les hores de presència i suporten en alguns casos, assetjament laboral. “La llei vigent permet l’acomiadament per desistiment, no permet la jubilació anticipada ni la prestació per atur, entre moltes altres desigualtats”, explica la treballadora, que exigeix al Govern central la ratificació del Conveni 189 de l’Organització Internacional del Treball, sobre treball decent per a les treballadores de la llar i la integració del col·lectiu en el règim general de la Seguretat Social.

El secretari general de CCOO PV, Arturo León, ha destacat l’augment generalitzat de la precarietat al País Valencià, amb un increment de l’economia submergida, de la temporalitat (28 %), de l’atur i de la devaluació salarial. “Des de 2014, l’economia està generant riquesa però no es redistribueix als treballadors i a les treballadores. És el moment de canviar les regles, amb salaris dignes i condiciones de treball justes”.

Per això, el dirigent sindical reclama la derogació de la reforma laboral de 2013 i un reforçament de la negociació col·lectiva, que permeta l’adaptació de les condicions laborals a un nou context. León ha recordat que els salaris han baixat en aquest període un 7 %, i els més baixos un 22 %. León ha assenyalat la necessitat de compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, per minorar la situació de milions de persones arreu del món.

Protesta a Burger King

Després de l’acte, CCOO PV ha estat present en la protesta convocada per la Federació de Serveis de CCOO PV davant de l’establiment de la cadena de menjar ràpid Burger King, a la plaça de l’Ajuntament de València. La concentració de protesta estava motivada pels casos de repressió sindical a l’empresa, després dels acomiadaments de delegats i delegades sindicals de CCOO a diferents ciutats.