Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

Els PGE de 2018 mantenen els efectes de la crisi en xifres per sota de 2010

El finançament de la sanitat pública valenciana no respon a les necessitats de la població

    CCOO ha elaborat un informe amb dades del Ministeri de Sanitat i l'Institut Nacional d'Estadística en el qual s'analitzen de manera detallada els pressupostos destinats a la sanitat pública en el període 2010-2018. L'estudi confirma la inequitat i la desigualtat entre CA tant pel que fa a la despesa com en l'assignació de recursos. Les dades comparatives estudiades demostren l'infrafinançament de la Comunitat Valenciana.

    27/09/2018.
    Sanidad

    Sanidad

    Els PGE de 2018 mantenen els efectes de la crisi en xifres per sota de 2010

    El finançament de la sanitat pública valenciana no respon a les necessitats de la població

    La Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris, FSS CCOO, ha elaborat un informe amb dades del Ministeri de Sanitat i l'Institut Nacional d'Estadística en el qual s'analitza de manera detallada, en el període 2010-2018, els pressupostos destinats a la sanitat pública tant en el seu conjunt com per cada comunitat autònoma.

    L'estudi posa de manifest la inequitat i la desigualtat entre CA en termes de despesa i d'assignació de recursos. CCOO ha extret les dades que considera més rellevants sobre despeses de personal, llistes d'espera, llits hospitalaris i diferencials entre pressupost i despesa real a la Comunitat Valenciana.

    Pel que fa a les xifres en despeses de personal, aquestes han crescut respecte a 2017 (5,67 %), no obstant això s'està encara lleugerament per sota de les xifres que aquest capítol va destinar en l’any 2010.

    Aquest augment pressupostari pel que fa a 2017 no ha de portar a engany, ja que obeeix fonamentalment a la previsió d'augment salarial acordada en la Mesa General, a l'augment de plantilla provinent de la reversió del Departament de la Ribera i la consegüent subrogació de 1425 treballadors i treballadores de Ribera Salut, a més dels que resulten de la subrogació de les ressonàncies magnètiques abans de finalització d'any.

    Així mateix, el lleuger augment pressupostari en aquest capítol està destinat a cobrir l'augment de plantilla produït per les subrogacions esmentades i no repercutirà en una millora en la contractació del personal necessari per a substituir vacances i baixes per malaltia.

    D'altra banda, és necessari que el Govern central elimine l'obligació de cenyir-se a la taxa de reposició del personal i poder amb això abordar la necessària recuperació i augment de plantilla que responga de manera eficaç a les necessitats assistencials.

    Augmenten les llistes d'espera i es redueixen els llits

    Pel que fa a les llistes d'espera quirúrgica (LLEQ), destaca la incapacitat per a reduir-les, ja que es mantenen en termes semblats al llarg de tot el període. Segons les xifres oficials, pel desembre de 2017 hi havia 52.312 pacients en LLEQ, dels quals el 12,5 esperen més de 6 mesos, mentre hi ha CA en què aquesta xifra està per sota del 4 %.

    Aquestes xifres es refereixen a la llista d'espera estructural i coneixent els mecanismes de maquillatge que s'utilitzen per part de l'Administració, la LLEQ ha de ser més elevada, per tant es desconeixen les dades reals per la poca transparència que en aquestes qüestions sempre ha demostrat l'Administració.

    Una altra dada a ressaltar són les xifres absolutes i relatives de llits en funcionament. En el període que abasta l'estudi s'ha produït una reducció de 481 llits, equivalents a un hospital de tipus mitjà. Amb els 10.044 llits actuals, en resulten 2,04 per 1.000 habitants, una de les xifres més baixes entre totes les CA.

    Pressupostos rectificats

    Finalment, i com a dada important, cal assenyalar la diferència entre pressupost inicial i despesa final realitzada. Any rere any, el pressupost inicial és clarament inferior a la despesa efectiva realitzada, amb diferències anuals que van del 10 % al 22 %. Aquesta diferència acumulada des de 2010, suma quasi 6 milions d'euros.

    El que aquestes dades ens indiquen és que el pressupost anual de la Conselleria de Sanitat és lletra morta i no respon a les necessitats assistencials i de salut de la població, i ha de ser rectificat cada any amb xifres que engrossiran el nivell de deute de la Comunitat Valenciana.

    En conclusió, les dades comparatives analitzades demostren l’infrafinançament de la Comunitat Valenciana, que constituei un llast per a la millora, consolidació i sostenibilitat d'un servei públic tan essencial com és la sanitat. CCOO considera urgent i inajornable un acord de finançament autonòmic que pose fi a aquesta injustícia històrica i garantisca la sostenibilitat dels serveis públics, així com la igualtat real i efectiva en el seu accés a tot l'Estat, a tots els ciutadans i les ciutadanes.

    Descarrega l'informe ací

    Documentación asociada
    Documentación asociada