Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

Sisena jornada de vaga #BBFFenlluita

Els bombers forestals de la GVA reclamen el desbloqueig dels acords al Ministeri d'Hisenda

La vaga indefinida que estan duent a terme els bombers forestals de la Generalitat Valenciana ha concentrat aquest matí al col·lectiu davant la seu de la Delegació del Govern a València. El Comité de Vaga reclama el desbloqueig dels acords que ha enquistat el conflicte, per dignificar un servei estratègic i assegurar la prevenció i l’extinció d'incendis forestals del País Valencià, després d'una setmana d'aturada.

19/09/2018.
    Concentració davant la delegació del Govern

En el transcurs de la concentració, el delegat del Govern, Juan Carlos Fulgencio, ha rebut una representació del Comité de Vaga, que li ha transmés les reivindicacions del col·lectiu i li ha fet lliurament de dues cartes dirigides a la ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, i al president del Govern, Pedro Sánchez. En ambdues missives es qüestiona l'incompliment dels pactes i l'inexplicable bloqueig dels acords d'adequació salarial a les noves funcions, la segona activitat per a majors de 60 anys o l'increment salarial de l’1 % pendent des de 2017.

Antonio Criado, secretari general de la Secció Sindical de CCOO en Bombers Forestals de la GVA ha transmés la insatisfacció creixent i el malestar del col·lectiu pel tracte rebut, malgrat les innombrables mostres de bona voluntat. "Nosaltres complim amb tots els requisits, assumim les funcions sense cobrar-les, acceptem les clàusules suspensives que van sol·licitar i malgrat l'aprovació del Reglament, el compliment del que s’ha previst en Llei de pressupostos i el retard de la vaga una setmana, el Ministeri d’Hisenda no compleix".

La motivació per al manteniment del bloqueig resulta injustificable per a Criado "estem parlant de dignificar les condicions d'un servei fonamental, de retribuir mínimament professionals en precari que arrisquen la integritat personal per mil euros i que han donat mostres de major responsabilitat de la que s’exigeix".

Durant la concentració també s'han denunciat els intents de boicotejar la vaga mitjançant coaccions a treballadors per cobrir els llocs dels qui s'estan acollint al seu dret a parar per defensar la dignificació laboral i un servei de prevenció i d’extinció de qualitat i en condicions.

Antecedents de la vaga indefinida que avui arriba al sisé dia:

La Conselleria de Presidència de la Generalitat Valenciana té assignada la competència en matèria d'extinció d'incendis forestals i desenvolupa aquesta funció a través de l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències (AVSRE).

La Llei 13/2010 de la Generalitat, de protecció civil i gestió d'emergències, defineix el servei de bombers forestals com a “essencial”, és a dir, aquell “la concurrència del qual és necessària en les emergències atesa la seua disponibilitat permanent, el seu caràcter multidisciplinari o la seua especialització”.

La Llei 4/2017 de la Generalitat, per la qual es crea l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències va permetre l'aprovació a través del Decret 129/2018 d'un Reglament on s'estableixen noves competències, funcions i responsabilitats als treballadors del Servei de Bombers Forestals de la Generalitat i es dona cobertura a aquest nou escenari competencial.

Una vegada aprovada la Llei 4/2017 s'inicien negociacions amb l'empresa Tragsa per substituir en el Conveni col·lectiu la denominació de brigades d'emergència per la de bombers forestals i per incorporar-hi també les noves funcions i responsabilitats, no sols en matèria d'extinció d'incendis sinó també de resposta a altres emergències mediambientals.

El contingut dels acords aconseguits va ser:

1.- Canvi de denominació del col·lectiu.

2.- Modificació del sistema de classificació professional i assignació de funcions.

3.- Adequació del règim retributiu pel canvi de classificació i variació del contingut dels llocs de treball.

Les condicions que l'empresa Tragsa va exigir perquè es materialitzaren els acords van ser:

1.- La formalització per part de l’AVSRE de les encomanes de gestió per a l'exercici de 2018.

2.- Entrada en vigor del Decret del Servei de Bombers Forestals.

3.- Emissió d'un informe per part de l’AVSRE en el qual s'expose i desenvolupe el contingut de les noves funcions i responsabilitats del servei de bombers forestals que avalue i quantifique les majors actuacions en matèria d'emergències i de serveis que seran requerits per l’esmentat Decret.

A dia d'avui totes i cadascuna de les condicions que va imposar Tragsa per traslladar els acords a la SEPI i al Ministeri d'Hisenda per al seu vistiplau han sigut satisfetes per la Generalitat Valenciana, és a dir:

L’AVSRE ha dotat pressupostàriament el Servei de Bombers Forestals des del dia u de gener de 2018 amb l'adequació salarial pactada en sendes encomandes de gestió a Tragsa de dates 24 de gener de 2018 i 1 de juliol de 2018 que cobreixen tot l'any.

El Reglament del Servei de Bombers Forestals va entrar en vigor l'11 de setembre de 2018.

L'Informe de l’AVSRE en el qual s'exposa i desenvolupa el contingut de les noves funcions i responsabilitats del Servei de Bombers Forestals, on s’avaluen i quantifiquen les majors actuacions en matèria d'emergències i de serveis va ser emés el dia 5 de febrer de 2018

L'empresa pública Tragsa, el dia 7 maig va iniciar formalment el procediment per a l'aplicació de l'Acord que inclou l'adequació salarial dels bombers forestals de la Generalitat Valenciana i envià escrit a la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI).

La Societat Estatal de Participacions Industrials, accionista majoritari de Tragsa, alhora remeté el 10 de maig al Ministeri d'Hisenda la proposta d'acord de Tragsa per a la revisió parcial del VI Conveni col·lectiu, a fi d'obtenir les oportunes autoritzacions i informà favorablement.

A principi d'agost la Secretaria d'Estat de Pressupostos i Despeses emet informe on diu que una vegada complides les clàusules suspensives es procedirà a la tramitació de la proposta d'acord presentada.

Per tot l'anteriorment exposat i una vegada esgotades totes les possibles vies de negociació i complides totes i cadascuna de les clàusules suspensives per al compliment dels acords aconseguits el dia 16 de febrer de 2018, el Comité de Vaga del Servei de Bombers Forestals de la Generalitat Valenciana sol·licita a la ministra d'Hisenda María Jesús Montero i al president del Govern, que intervinguen per resoldre favorablement l'expedient per a l'adequació salarial del Servei de Bombers Forestals de la Generalitat Valenciana tan aviat com es puga.