Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

Jornada

Els drets al final de la vida: eutanàsia, mort digna i testament vital

El dia 6 de juny la sala d'actes de CCOO PV va acollir una jornada de sensibilització organitzada per la Federació de Jubilats i Pensionistes de CCOO PV i per l’Associació Dret a Morir Dignament, que va tindre les intervencions de Victoria Navarro, Pere Boix, Silvia Bosch i Juan Martínez.

12/06/2018.
    Silvia Bosch, Pere Boix,Victoria Navarro i Juan Martínez

La jornada va ser presentada per la secretària de la Dona de la Federació de Pensionistes i Jubilats de CCOO PV, Silvia Bosch, qui va afirmar que aquesta realitat fins ara no s’ha regulat a Espanya “potser perquè no volem pensar en la nostra mort”. També va anunciar que els parlaments espanyols, tant el central com alguns autonòmics, entre aquests el valencià, estan més a prop de regular l’eutanàsia.

A continuació, Victòria Navarro, en representació de l’Associació ‘Dret a Morir Dignament’, va presentar el seu treball en el tema que centrava la reunió. L’Associació es va crear en l’any 1983, i en l’any 1984 es va fer l’Assemblea fundacional amb l’objectiu fonamental de defensar la llibertat de la persona en el moment de la fi de la vida.

Des de l’Associació DMD es considera que la dignitat no s’ha de limitar al tema del patiment, i ha de tindre com a base la llibertat humana, que amplien a tota la voluntat de la persona.

Per això, la mort digna no ha de ser decidida pels metges, ni en els moments finals de la vida, és a dir, amb motiu de la malaltia terminal. Com a persones autònomes, tenim dret a decidir com i quan morir.

També es va tractar el tema de l’eutanàsia. Victoria va indicar que amb la secularització de la vida social, el plantejament judeocristià, segons el qual la vida no és nostra, sinó de Déu, qui ens la dóna i ens la lleva, ha perdut el seu valor, i els no creients tenen dret a decidir sobre la vida, per què és seua.

L’eutanàsia seria un pas més per fer que els ciutadans decidisquen com i quan tindre una mort digna.

Per la seua part, Pere Boix, membre també de DMD, va iniciar la seua intervenció posant alguns exemples significatius de persones que varen lluitar per poder aconseguir una mort digna, com ara Ramón Sampedro i José Antonio Arrabal.

Boix va indicar que l’eutanàsia no és un homicidi, sinó una ajuda a aquells que decideixen morir amb dignitat. Tampoc no és un suïcidi assistit, perquè davant una malaltia irreversible, el malalt pot decidir quan morir de manera digna, amb assistència mèdica.

Un element molt important en el tema de la mort digna, segons Pere Boix, és el canvi de mentalitat que ha de tindre el malalt, enfrontant-se a la mort més obertament. La mort ha de formar part de la nostra vida, i de la mateixa manera que volem viure dignament, hem de voler també morir dignament.

També és important el canvi de mentalitat davant aquest tema per part del col·lectiu dels metges.

Pere Boix va tancar la seua intervenció amb el tema del testament vital, un document amb el qual en cas de malaltia greu i irreversible, el malalt diu com vol ser tractat. Des de l’any 2002 a Espanya es pot fer testament vital, però encara no ha estat assimilat per la societat, ni per part dels malalts, ni per part dels metges.

Finalment, el company Juan Martínez, exsecretari confederal de Salut Laboral, va afirmar que la jornada tenia com a element fonamental que es tractava el tema del dret a la mort digna, prenent una posició activa, defensant l’eutanàsia i el testament vital.

Aqueixa posició s’ha de reflectir dins d’unes activitats de reivindicació sindical, i és per això que en aquest tema s’ha d'implicar el sindicat. Per això, quan comence el debat de la Llei presentada pel PSOE al Congrés, CCOO haurà de reivindicar la seua millora.

També va ressaltar que és molt important que aquest tema arribe a tota la societat, per la qual cosa s’ha de treballar en la informació, la difusió i l’assessorament a les persones del nostre entorn i de tot l’àmbit del País Valencià.

La jornada va finalitzar amb un interessant debat, amb la participació de la major part dels assistents.