Comisiones Obreras del País Valenciano | 24 abril 2024.

I Escola Sindical LGTBI “Ana Meluska Cano”

Experiències d'èxit i reptes de futur en la defensa de l'equiparació de drets laborals del col·lectiu LGTBI

València ha acollit la primera escola LGTBI organitzada per CCOO, en la qual s'ha posat en valor el recorregut del sindicat en la presa de consciència d'aquesta realitat de patiment, a causa de la discriminació i la invisibilitat, com a repte ineludible d'intervenció sindical.

16/05/2018.
    Foto de familia de la I Escola sindical LGTBI Ana Meluska

Aquesta primera escola s'ha plantejat com “un espai de revolució, de posada en comú de l'avanç històric i dels reptes pendents en la lluita sindical contra l'estigmatització i les discriminacions a les quals segueixen exposades les persones LGTBI en entorns laborals hostils”. Les claus recurrents de la jornada han sigut l'autoformació, el reconeixement del seu propi espai polític com a subjectes de ple dret, i la pugna per contribuir al seu procés de visibilitat en una negociació col·lectiva que no penalitze la diversitat.

En la presentació, a càrrec de la secretària d'Igualtat i Polítiques LGTBI de CCOO PV, Cloti Iborra i de la secretària de Formació, Inma Martínez, ambdues han agraït les complicitats i recordat el camí recorregut per l'organització des del primer conveni subscrit amb el col·lectiu LAMBDA en l’any 2005 per a lluites contra la LGTBfòbia en l'àmbit laboral, així com la transversalitat que ha caracteritzat el treball del grup LGTBI de Comissions Obreres.

La decisió que calia trencar la visió normativa generalitzada començant pel mateix sindicat ha marcat el treball intern, amarant i arreplegant sensibilitats en les organitzacions territorials i de branca, fins a la consolidació del potent Grup d’Acció LGTBI que ha fet possible, entre moltes altres coses, aquesta escola.

Isabel Lozano, regidora delegada d'Igualtat, Polítiques Inclusives i Inserció Sociolaboral de l'Ajuntament de València, ha estat present en la inauguració, en la qual ha agraït la ingent tasca d'aquests anys per introduir el respecte i l'equiparació de drets atenent la diversitat sexual “de manera profunda i permanent, tant en l'intern com la lluita contra la discriminació en les empreses”.

Seguidament, el Grup d’Acció LGTBI CCOO PV ha dedicat aquesta I Escola Sindical LGTBI a “Ana Meluska Cano”, en memòria agraïda a una de les afiliades més combatives i activista dels drets de les persones transsexuals.

Belén de Rosa, activista LGTBIQ+ i secretària de Dones, Polítiques d'Igualtat i Polítiques LGTBIQ+ de la Federació d'Ensenyament de CCOO ha intervingut amb la ponència “Polítiques sindicals LGTBIQ+ i reptes de futur”.

De la Rosa ha instat al sindicat a trencar la congruència heteronormativa que provoca estigmes sagnants, a conrear la resistència col·lectiva, interna i externa, a la LGTBIfòbia interioritzada. La ponent ha reivindicat la formació com a element de subversió absoluta de mandat tòxics “Els nostres representants no poden no tenir formació en matèria LGTBI amb la qual enfrontar-se a un context especialment àrid.

El panell d'experiències sindicals LGTBI, ha comptat amb les aportacions de representants sindicals de membres actius del Grup d’Acció LGTBI que exemplifiquen el procés de visibilitat i d’assumpció de responsabilitats en el centre de treball, en la federació i en l'esfera pública: Cristina Soriano, d'Indústria CCOO PV; Begoña Fuentes de la Federació d’Ensenyament; Albert Martínez, de la FSC i Rafael Mas de Seveis PV.

Les seues intervencions han detallat els múltiples instruments mitjançant els quals un representant sindical pot intervenir de manera decisiva per afavorir l'equiparació de drets i el respecte a la diversitat sexual en les empreses, administracions públiques, etc. així com els reptes pendents per a millorar la lluita contra la LGTBIfòbia en l'àmbit laboral.

En el Panell sobre Documents de treball LGTBI en les organitzacions de CCOO; Belén de la Rosa, M. José Marín i Cristina Ochando han presentat els documents elaborats pel sindicat sobre diversitat. Des de recomanacions per a un tractament adequat en els mitjans de comunicació, passant per models de protocol davant de l'assetjament per orientació sexual i identitat de gènere, guies didàctiques per a abordar la diversitat en l'aula o eines per a la defensa dels drets i de les llibertats LGTBI en la negociació col·lectiva.

"La confluència de lluita contra la discriminació LBTBI i la desigualtat de classe és possible gràcies a grups com el d'Acció de CCOO PV" ha dit Alberto Ibáñez, secretari autonòmic d'Inclusió i Igualtat, en la seua salutació a les persones assistents. A Ana Meluska li ha agraït “haver nascut dona, feminista i sindicalista. I el tèrbol atzur de ser tres voltes rebel”.

La taula rodona política la va obrir la representant d'EUPV, Marisol Moreno Martínez, que de la seua experiència com a regidora a Alacant va advocar per la conscienciació en l'àmbit educatiu, "no podem permetre que en la nostra ciutat hi haja cada dia quatre casos de lgtbifòbia".

Xavier Trenco Pitarch, de Compromís, es va centrar en l'espai provincial que abasten les diputacions, i va assenyalar la dualitat que es produeix entre el món urbà i el rural, i és aquest últim molt més hostil. Va destacar una mesura impulsada pel Botànic, com és la xarxa d'agents d'igualtat, que estan generant un canvi important en els municipis.

Per una major visibilitat i reconeixement de la lluita LGTBI en les mateixes organitzacions va apostar Vicente Ortuño de Podem. Va assenyalar la importància de la llei trans de la nostra comunitat, "perquè no es queda en una declaració de bones intencions, sinó que toca sòl amb mesures concretes".

No obstant això, Isabel García del PSPV no té tan bones expectatives en la llei estatal que s'està treballant ara en la Mesa del Congrés. "No sé si puga estar llesta aquesta legislatura perquè les negociacions estan sent molt complexes. Sols per decidir-ne el títol, van tardar 3 hores". Va explicar com el suport de la Diputació de València ha fet que molts municipis hagen passat de penjar solament la bandera a desenvolupar polítiques LGTBI.

En la clausura, Arturo León, secretari general de CCOO PV, ha anunciat la continuïtat de l'Escola i la celebració de la segona edició el pròxim any a Alacant. Per la seua banda, Elena Blasco, secretària de les Dones i d'Igualtat de CCOO, ha reconegut l'espenta del Grup d'Acció del País Valencià que ha permés la creació de la xarxa Sindical LGTBI. "El nostre compromís és acabar amb la discriminació i la lgtbifòbia, especialment en l'àmbit laboral. Entenem la diversitat com a element enriquidor".