Comisiones Obreras del País Valenciano | 18 abril 2024.

20é aniversari l’EPA Vicent Ventura

  • Investigació col•lectiva duta a terme per un grup de dones de l'escola, el Grup Enredra't.

En el seu 20é aniversari l’EPA Vicent Ventura realitzà un projecte d'investigació que culminà en un documental etnogràfic sobre històries de vida lligades al fet educatiu i a la institució escolar.

05/02/2018.
EPA Vicent Ventura.

EPA Vicent Ventura.

El punt de partida va ser validar l"afirmació següent: "l'educació al llarg de la vida ofereix una valuosa oportunitat per eixir de l'imaginari dominant, per desplaçar els nostres marcs de sentit, per trobar alternatives cap a altres mons possibles. Això no és retòrica, ho estem veient i vivint dia a dia en les nostres aules, amb persones a les quals veiem créixer re-significant identitats, canviant els seus hàbits, les seues pràctiques culturals i socials. Això, de nou, és el que esteu fent en la Vicent Ventura quotidianament, acompanyar els subjectes en les seues biografies i en la seua biograficitat: no és poca cosa". Fou el 13 d’octubre de 2014 quan el professor José Beltrán Llavador pronuncià aquesta afirmació en una conferència a l’escola en el marc d’unes jornades educatives.

I tant que no era poca cosa, però té realment l’educació al llarg de la vida aquest efecte? aconsegueix l’EPA Vicent Ventura acompanyar l’alumnat en la seua biograficitat i col·laborar així en la construcció d’un món millor?

Ens agrada pensar que sí, però, per ser serioses agafàrem l’afirmació de J. Beltrán només com una hipòtesi que necessitava ser validada, i realitzàrem un treball d’investigació per tractar d’aportar proves de la seua veracitat.

Vivim narrant-nos la pròpia vida, repensant el que hem fet, el que ens ha passat, el que hem viscut. I aqueix repensar som també nosaltres. No som el que som, sinó el que fem per canviar el que som, deia Eduardo Galeano. Pensem que l’educació i l’escola tenen un poder immens per acompanyar i potenciar aquesta reflexió que representa un procés d’autoconstrucció de la narració de la pròpia vida i per tant de la identitat.

Com saber si la hipòtesis és vàlida? Haguérem de donar veu a qui no en sol tindre, entrevistar l’alumnat perquè compartira amb totes nosaltres les seues històries de vida.

Al llarg de tot el curs en el qual celebràrem el 20é aniversari, les dones del programa formatiu Enredra’t estigueren formant-se, amb l’ajuda dels sociòlegs de La Dula, en la tècnica de l’entrevista per poder realitzar posteriorment entrevistes d’històries de vida lligades a l’educació a altre alumnat de l’escola. A l’hora, el professorat estigué treballant en els diferents grups i de molt diverses maneres sobre els records de l’escola, vida i escola… D’aquesta manera el projecte es consolidà com una investigació horitzontal, participativa, amb la qual l’alumnat investigà per investigar-se, amb la qual volguérem que cada individu esdevinguera autor conscient de la narració que és la seua vida, al mateix temps que reconstruïem la història coral de l’EPA Vicent Ventura, no la dels números sinó la de les vides.

Les entrevistes varen ser filmades pel cineasta Miguel Baxauli, que, juntament amb les alumnes d’Enredra’t, muntaren el documental.

Un primer esborrany del treball es presentà públicament pel juny de 2016 a la sala d’actes de CCOO PV en l’acte de final de curs de l’Escola. La presentació oficial del treball que ara podeu veure es va fer l’any 2017 en la FEIS. L’acte (projecció i col·loqui) fou conduït per l’alumnat d’Enredra’t, vertaderes protagonistes del projecte.

El documental va poder veure la llum gràcies al suport, també econòmic, de la Confederació i la Federació d’Ensenyament de CCOO PV. ​