Comisiones Obreras del País Valenciano | 23 abril 2024.

El mes de gener ens retorna a la crua realitat de la pujada de l'atur, que s'encrueleix amb les dones

L'increment de l’atur es produeix fonamentalment en el sector serveis i puja de manera significativa entre les dones (creix en 6.555 davant de l'augment de 2.579 entre els homes). CCOO PV creu necessari un canvi de model productiu, que genere ocupacions de qualitat i que integre el conjunt de treballadors i de treballadores, especialment els qui més estan patint les conseqüències de l'atur, les dones.

02/02/2018.
    Paro registrado.

Després de la fi de la campanya de Nadal, gener ens retorna a la crua realitat de l'increment de l'atur registrat, que ha pujat en 9.134 persones, fins a arribar a les 394.839. CCOO PV manifesta la seua preocupació per la debilitat del nostre mercat de treball, amb una excessiva rotació d'entrada i eixida i un repartiment de contractes precaris.

L'increment es produeix fonamentalment en el sector serveis (puja en 9.193 persones, aglutina 268.849 persones en atur) i augmenta de manera molt acusada en les dones (6.555 aturades més, davant de la pujada de 2.579 en els homes). Les dades constaten que el nostre model productiu, centrat en els serveis, amb altes taxes d'ocupació femenina, afligit d'alta temporalitat i precarietat, provoca que l’atur haja sigut tan elevat entre les dones. Per a la responsable d'Ocupació de CCOO PV, Ana María García, és necessari impulsar un canvi en el model productiu valencià, que genere ocupacions de qualitat capaces d'ocupar el conjunt de treballadors i treballadores, especialment les dones “que són les que més pateixen les conseqüències de l’atur”. Aquest serà un dels aspectes que CCOO PV denunciarà en les mobilitzacions que està preparant amb vista al pròxim 8 de Març, Dia de la Dona.

En agricultura, l'increment de l'atur ha sigut de 1.091 persones; en construcció disminueix en 675 i en indústria disminueix en 14. Pel que fa a la contractació, s'han realitzat 157.812 contractes i seguim amb una alta temporalitat de més del 90 %. Les persones en atur de llarga durada arriben al 49,7 % i la taxa de cobertura per a persones en atur arriba tan sols al 48,74 %.

“El nostre model econòmic ha de canviar per créixer i crear ocupació de qualitat, de manera que facilite el desenvolupament de la nostra autonomia. Sense les transformacions necessàries no hi haurà recuperació real possible. I sense les persones, no hi haurà recuperació possible”, assenyala García, que afegeix que l'empobriment generalitzat i la precarietat en l'ocupació estan dificultant aqueix desenvolupament.

És, per tant, imprescindible que s'engeguen tots els programes previstos per a l'atenció de les persones aturades i gestionar-los de manera eficaç perquè no es perden fons, com està succeint. “És important que tant les persones sense ocupació com les que estiguen treballant, puguen rebre els serveis que necessiten en matèria de formació, d’orientació, d’inserció, etc. I en paral·lel, dinamitzar l'economia, apostant per sectors que generen ocupació, desenvolupant la I+D+I, que aporte valor afegit.”, explica la secretària d'Ocupació i Formació de CCCO PV. La central sindical vigilarà que es prenguen les mesures necessàries per a aquest canvi de model i, per això, proposarà que es pose en marxa la via del diàleg i la concertació social.