Compromís internacionalista en un context d’avanç de la desigualtat

Les dues línies de treball fonamentals de la fundació sindical Pau i Solidaritat PV s’adrecen als projectes de cooperació al desenvolupament a El Salvador, Guatemala, Nicaragua i Chiapas (Mèxic) i la promoció de l’educació crítica d'una ciutadania compromesa amb la justícia social global.

26/01/2018.
    Projecte Mexic

El 0,7 % de totes les quotes de l'afiliació de Comissions Obreres, sumades al finançament rebut en les convocatòries de subvencions públiques de diverses administracions valencianes, faran possible que l’any 2018 la fundació sindical Pau i Solidaritat consolide la seua trajectòria.

Les iniciatives desenvolupades per Pau i Solidaritat del País Valencià tenen el suport de la Generalitat Valenciana i ajuntaments com ara el de València, Castelló, Alacant, Ontinyent, Alzira o Vila-real, així de la Diputació de València.

La prioritat del treball de PiS respecte de la cooperació internacional al desenvolupament es dirigeix, no solament a incidir en la millora de les condicions de vida, sinó també a donar suport a iniciatives socials per a transformar la realitat. Així es dóna suport a les accions orientades a aconseguir major democratització i justícia dels països en els quals es treballa.

Cooperació al desenvolupament

Al llarg de l'any 2018 es continuarà col·laborant amb les contraparts d’Amèrica Central, en col·laboració amb les organitzacions socials amb les quals la fundació ha treballat en anys anteriors.

El projecte que es desenvoluparà a Mèxic s'emmarca en el Programa per al Desenvolupament Rural de les comunitats indígenes de Chiapas, Regió de Los Altos de Chiapas, Regió Nord i Regió Selva, en el qual, la Fundació PiS i el personal de l'organització mexicana El Punte, estan involucrats des de l'any 1995.

La vulneració dels drets fonamentals dels chiapanecos/as és especialment greu, sobretot pel que fa als drets econòmics, socials, culturals i ambientals. La situació empitjora si centrem la mirada en la població rural, principalment indígena. És per això que l'objectiu del projecte incideix a promoure i consolidar les bases per al desenvolupament rural sostenible de les comunitats de les regions esmentades.

Els objectius principals són la millora de les condicions de vida i una correcta gestió dels recursos que permeta la sostenibilitat ambiental dels programes de desenvolupament, així com la seua pròpia autonomia. El projecte, que es desenvoluparà a les 15 comunitats indígenes integrants de la Regió Selva de Chiapas, beneficiarà un total de 1.883 persones.

A Guatemala es durà a terme un projecte en col·laboració amb la Unió d'Agricultors Minifundistes (UAM), constituïda per un total d'11 associacions, que donarà suport al desenvolupament socioeconòmic sostenible i inclusiu de la població indígena i camperola en 12 comunitats camperoles, i que afavorirà directament 80 famílies.

A través del projecte que s'engegarà a El Salvador, en col·laboració amb l'Associació Comunitària Unida per l'Aigua i l'Agricultura (ACUA), es promouran els sistemes de producció sostenibles enfocats a garantir els drets humans a l'Aigua i a l'Alimentació. Com a eina d'educació popular s'implementa la Metodologia Camperol a Camperol (MCaC), proposant un model d'economia solidària que incentiva l'autonomia econòmica de les dones en la Serralada del Bàlsam.

Aquesta acció, que beneficiarà 80 famílies, s’enforteixen les capacitats de la població vulnerable i empobrida per a l’exigibilitat dels seus drets i la gestió alternativa del territori amb èmfasi en la sostenibilitat de l'aigua i la sobirania alimentària.

A Nicaragua, juntament amb l'organització Centre per a la Recerca, la Promoció, i el Desenvolupament Rural i Social (CIPRES), es portarà endavant un projecte que forma part del consolidat Programa productiu alimentari. La finalitat d’aquest projecte és implementar la seua estratègia de desenvolupament en 16 comunitats rurals dels municipis de Tola (Departament de Rivas) i Masaya (Departament de Masaya), que arriba a beneficiar un total de 100 famílies camperoles.

Educació d’una ciutadania conscient, crítica i solidària

En el context més pròxim, pel que fa a les accions que realitzem al País Valencià, la fundació PiS desenvolupa diversos projectes de formació i sensibilització que promouen la reflexió crítica en el nostre entorn social i laboral. L’objectiu fonamental és aconseguir una societat civil compromesa, coresponsable i participativa capaç de qüestionar l'actual model de desenvolupament i actuar en la transformació social i econòmica envers el desenvolupament humà sostenible arreu del món.

En l'àmbit de l'educació formal, i amb el suport de la Generalitat Valenciana, Pau i Solidaritat du a terme des de fa anys el programa INTERACTUEM a l’escola. Un projecte amb alumnat i professorat de tots els nivells educatius (infantil, primària, secundària, cicles formatius i ensenyament universitari) que pretén la reflexió i l'anàlisi crític de les causes i conseqüències de les desigualtats, la pobresa i la vulneració de drets, i la promoció d'accions individuals i col·lectives per la justícia social, l'equitat i la defensa dels drets humans.

Igualment, i també amb cofinançament de la Generalitat Valenciana, està realitzant la segona edició dels cursos monogràfics ENREDRA’T AMB EL DESENVOLUPAMENT amb alumnat adult major d'escoles de formació de persones adultes, per fomentar una ciutadania coneixedora, reflexiva i compromesa.

Durant l'any 2018 i amb el suport de l'Ajuntament de València i de l'Ajuntament de Castelló la fundació realitzarà diverses JORNADES DE SOLIDARITAT per a afiliades i afiliats, obertes també a la població en general. Aquestes jornades tindran la participació de contraparts dels projectes de cooperació a Mèxic i Guatemala. El seu relat permetrà conéixer de primera mà les situacions de vulneració de drets que es donen en aquests països i com des de la solidaritat, el compromís i l'acció col·lectiva podem donar suport a processos que milloren les condicions de vida d'aquestes poblacions.

Els centres educatius i les persones interessades en el treball de la fundació trobaran tota la informació en la pàgina web de Pau i Solidaritat PV.

També poden contactar telefonant al 963 392 646 o enviant un missatge a pauisolidaritat@v.ccoo.es.