Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

11é aniversari de la Llei d’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència

Onze anys després, de la promulgació d'aquesta llei que va significar un dels avanços més importants en matèria de protecció a les persones dels últims 20 anys en el nostre país, ja que es va establir el reconeixement d'un dret subjectiu, fins avui inexistent en matèria de serveis socials, no podem deixar de demanar la seua plena implantació que encara segueix sent molt deficitària.

13/12/2017.
    Presencia sindical a la Roda convocada per les plataformes en defensa de la LAPAD

Amb motiu de l'11 aniversari de l'aprovació de la Llei d'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, les respectives plataformes del País Valencià, de les quals CCOO PV forma part, han realitzat un acte públic a la sala Alfons el Magnànim de La Beneficència.

La secretaria de Política Social i Joventut de COO PV, Ana Belén Montero, ha assistit a "l'examen" realitzat des de les plataformes valencianes a l'estat de desenvolupament de la LAPAD al País Valencià des de la seua promulgació. La prospecció realitzada ha permés analitzar el que han suposat la norma, el seu recorregut en aquests anys i quina és la situació actual.

El sorgiment de les plataformes en 2008 en Alacant i posteriorment a València i Castelló, va ser el fruit de moltes persones de tot arreu del País Valencià, que enfront de la nul·la capacitat dels responsables per oferir respostes i solucions s'uniren per fer front amb tot tipus d'accions públiques.

Pel que fa a l'aniversari, des de la taula s'ha fet un recorregut al cap de 11 anys d'existència de la norma senyalant les deficiències, retallades, manca d'implantació, llistes d'espera, etc. tant per part del Govern central com dels autonòmics. Finalment s'han assenyalat els canvis produïts al País Valencià des de 2015 pel que fa a pressuposts, personal, model i procediments d'atenció a les persones en situació de dependència.

Posteriorment, les representants de les plataformes han enumerat les necessitats i demandes de cara al futur, i s'ha projectat un vídeo explicatiu on s'explica que "els dependents no són un número en un paper, som ésser humans que senten i somriuen i no demanen només ajuda econòmica, sinó millorar la seua qualitat de vida i la de seues famílies".

La conclusió és que encara cal continuar lluitant per a dignificar les condicions de vida i atendre les carències que traven la dignitat de les persones dependentes, les seues famílies i dels i les professionals dedicats a la seua atenció.

Compromís sindical amb la protecció social

Com correspon a la seua condició de sindicat de classe i sociopolític, a més de millorar les condicions de treball en les empreses, CCOO PV es preocupa per la qualitat de vida de totes les persones. En coherència, el sindicat va incloure en el procés de diàleg social la protecció de la dependència en el mateix nivell d'importància que l'estabilitat en l'ocupació i la competitivitat de les empreses.

L'atenció a les persones en situació de dependència també és un èxit sindical, com un dia ho van ser la universalització de la sanitat o el reconeixement de les pensions no contributives. Des de CCOO PV demanem tot el suport de la ciutadania en aquesta lluita que no és sols nostra, és de totes i tots “Tu també pots ser dependent algun dia”.