Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

“La recuperació econòmica no serà possible sense els drets socials, laborals i d’igualtat”

El secretari general de CCOO PV, Paco Molina, ha recalcat que el sindicat exigirà la recuperació de drets i increments salarials a través de la negociació col·lectiva i de la mobilització. L’objectiu és fer front a un model desigual i precari de relacions laborals, que ha fet augmentar el nombre de “persones treballadores pobres” al País Valencià.

04/04/2017.
    Paco Molina, secretari general CCOO PV

“Créixer no es tradueix directament en major benestar per a la majoria social. Estem eixint de la crisi amb un model molt desigual, la precarietat s'ha convertit en el preu a pagar per a tenir una ocupació”. Així ha començat el seu Informe general al Congrés Paco Molina, que ha advocat per un canvi de model i de patró de creixement. Per al dirigent sindical, la crisi ha tingut la classe treballadora com a pagana, no solament als qui van perdre l'ocupació, sinó també als qui han vist deteriorades les seues condicions laborals i salarials.

La pobresa laboral és una realitat molt present al País Valencià. En aquest sentit, Molina ha apuntat que la renda per càpita en la nostra autonomia se situa a la cua, amb 20.556 euros, quasi un 12 % menor que la mitjana de l'Estat. També superem la mitjana en taxa d'atur (19,17 %), si bé s'ha reduït. De les persones en atur, quasi el 43 % porta dos o més anys cercant ocupació, la qual cosa mostra la greu deterioració de rendes i dificultats per a la seua inserció laboral.

Amb la recuperació, amb prou feines s'està revertint aquesta tendència i les empreses no estan traslladant els seus beneficis a les plantilles: “Ens hem posat al capdavant en la mobilització per denunciar aquesta situació i exigir la recuperació de drets socials, laborals i d'igualtat”, ha recalcat. Molina ha recordat a més l'efecte que les reformes laborals han tingut sobre la negociació col·lectiva, que han limitat la capacitat del moviment sindical en la determinació de drets laborals i buidat els convenis sectorials. Malgrat les dificultats, CCOO PV ha participat en la negociació del 46,69 % dels convenis d'empresa, davant del 79,25 % dels de sector. Però si ens atenim a les persones afectades, les dades mostren que els signats per CCOO PV, entre altres sindicats, cobreixen el 93,56 %.

Diàleg social amb el Consell

CCOO PV coneix les limitacions pressupostàries de l'actual Consell i valora la reversió escomesa d'alguns serveis públics, l'atenció a les persones més vulnerables o el nomenament del nou president del Consell Econòmic i Social, Carlos Alfonso, per a donar-li un nou impuls a aquesta institució.

No obstant això, CCOO PV no pot ocultar la seua decepció pel diàleg social o per com ha sigut la posada en marxa de la nova televisió pública. El ritme de les meses de treball (economia, política social i Administració pública) és desigual i presenta dificultats a l'hora d'avançar. Molina també ha assenyalat en aquest punt les innombrables traves per a la incorporació de clàusules socials en la contractació pública, imprescindibles per a garantir l'estabilitat i la qualitat en l'ocupació. “Elements com aquests estan bloquejant la possibilitat d'una major concertació en l'àmbit del País Valencià i defraudant les expectatives que havíem albergat”. L'aposta de CCOO PV passa per un major nivell de participació i implicació dels agents socials i econòmics.

El trànsit de CCOO PV

El secretari general de CCOO PV ha recordat com el sindicat ha passat d'una situació d'estabilitat econòmica a “un enfonsament”, a partir de 2012. La caiguda de recursos pel descens de l'afiliació, de la subvenció per representació sindical, la desaparició dels ingressos per formació i dels programes de col·laboració i finalistes de l'Administració autonòmica, ha significat un impacte en quasi totes les estructures sindicals. A això cal afegir els efectes del tancament d'empreses, la disminució de plantilles, les dificultats per a la utilització dels drets sindicals (alliberaments o disposició de crèdit horari), així com l'empobriment general dels treballadors.

No obstant això, després d'un temps de reajustament, l'organització es troba en una senda de recuperació de l'afiliació i de representació sindical, que per primera vegada creix des de l'inici de la crisi. Al llarg de 2016 comença a créixer el nombre de delegats sindicals. CCOO PV segueix sent el primer sindicat al País Valencià, amb 10.300 representants, un 37,7 %. L'any va finalitzar amb 98.578 afiliacions, la qual cosa significa una pèrdua de 180 persones afiliades pel que fa a l'1 de gener. (2015 va acabar amb una pèrdua de 2.470 afiliacions).