Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

CCOO PV garantia de millora en la negociació col·lectiva

• La presència del sindicat en la negociació ha significat un avantatge tant en matèria salarial com de jornada

Comissions Obreres realitza un balanç anual dels efectes de la reforma laboral sobre la negociació col·lectiva a partir de les dades consignades tant en el REGCON (Registre de Convenis Col·lectius del Ministeri) com en el SINC (Sistema d’Informació de Negociació Col·lectiva).

18/01/2017.
Firma del acuerdo sobre el convenio del manipulado de cítricos

Jaume Mayor, secretari d’Acció Sindical CCOO PV denuncia el fet que “la Reforma laboral va obrir la porta a l’atomització de la negociació col·lectiva impulsant convenis col·lectius d'empresa com a mecanisme de precarització de les condicions de treball. El fet que siguen els CC sectorials els que garanteixen les condicions de treball de l'immensa majoria de les persones treballadores ratifica la demanda sindical de derogació, així com seguir impulsant millores que incrementen el poder adquisitiu de les persones assalariades” conclou.

Atomitzar la negociació col·lectiva i afectar els salaris han estat els objectius reals de la Reforma laboral

El Registre de Convenis Col·lectius del Ministeri permet conéixer tot el que ha succeït al País Valencià i ha estat registrat en matèria de negociació col·lectiva, i el Sistema d’Informació de Negociació Col·lectiva permet treballar estadísticament alguna informació de la que apareix en els fulls estadístics que es presenten en el moment del registre, però en la limitació que obliga a esperar que aquesta informació siga processada pel Ministeri (el darrer bolcat correspon a la fi de desembre passat).

Convenis sectorials vs convenis d’empresa

Segons les dades arreplegades mitjançant aquests dos instruments, durant 2016 s'ha produït un increment de denúncies de convenis col·lectius respecte a 2015, passant de 70 a 76 (+8.57%), i concentrant-se aquest increment als CC sectorials, on les denúncies han passat de ser 18 en l’any 2015 a ser 35 en l’any 2016.

En l’Informe de la Secretaria d’Acció Sindical s’explica que la denúncia del conveni no implica en tots els casos l'inici de la negociació del conveni que haurà de substituir-lo, per aqueix motiu s’acompanya informació dels inicis de negociació.

Mentre en l’any 2015 s'inicià la negociació de més convenis dels denunciats, en l’any 2016 ocorre just al contrari. És a dir, que alguns convenis denunciats a la fi d'any poden iniciar la seua negociació a principi del següent.

Aclarir el funcionament de les denúncies, els inicis de negociació i la firma d’acords és important per a evitar errors d’interpretació, ja que no tots els denunciats ni els iniciats per a negociar en un any natural tenen perquè concloure amb un acord dins d’aqueix mateix any.

Durant 2016 es registraren 53 convenis de nova creació dels quals tan sols un era d’àmbit sectorial, el CC de supermercats i autoserveis a la província de Castelló. Tot això representa una disminució de deu convenis nous respecte a l'any 2015 (-16%).

Les gràfiques incloses en l’Informe mostren com durant 2015 tots els convenis de nova creació eren d'empresa. Cosa que fa referència als convenis col·lectius negociats, els que apareixen en els gràfics identificats com a “text nou” i que significa aquells convenis que ja hi eren i que una vegada finalitzada la seua vigència són renegociats íntegrament.

Cal ressaltar que dels 79 textos renegociats en l’any 2016 (una quantitat lleugerament inferior als 84 de l'any anterior) 27 en són sectorials. Per tot això, des del sindicat es considera important ressaltar que el nombre de convenis sectorials és inferior als CC d'empresa enregistrats (tant en acords nous com en textos revisats), malgrat que els convenis sectorials donen més cobertura a un nombre molt més important de persones treballadores, per sobre del 90%.

Millores salarials i de jornada en els convenis negociats per CCOO PV

En l’any 2016 s’han registrat un total de 420 revisions salarials, un 47% més que en l’any 2015, de les quals 74 corresponien a CC sectorials.

L’evolució anual dels acords salarials ha oscil·lat entre increments del 0.4 de mitjana en els convenis d'empresa en els quals no hi havia presència de CCOO PV en la mesa de negociació i de l’1.06% als CC sectorials on sí hi havia presència del sindicat.

Una vegada coneguda ja la dada definitiva d’increment d'IPC en l’any 2016 que ha estat de l’1.6%, sols els convenis amb clàusula de revisió salarial podran garantir el manteniment del poder adquisitiu de les persones treballadores afectades per aquests convenis col·lectius

La pujada salarial mitjana pactada (ponderada) queda prop de l’1.02% de manera global a tots el convenis col·lectius, ara bé aquest increment ha estat en l’1.05% en aquells convenis que està present CCOO PV i del 0.4% en aquells on no hi està o no hi intervé. En les gràfiques podem observar de manera desagregada el comportament dels increments salarials als CC sectorials, o en els CC d’empresa.

Destaquem també que en els convenis d’empresa s'observa una diferència important en aquells en els quals CCOO PV ha participat davant dels que no ho ha fet. Finalment assenyalem que la jornada mitjana pactada durant 2016 ha estat en l’àmbit del País Valencià de 1.735,92 hores.

En matèria de jornada la presència sindical de CCOO PV a la mesa de negociació també ha deixat conseqüències enguany, mentre la mitjana dels convenis firmats per CCOO PV planteja una jornada anual de 1.755 hores, la jornada mitjana pactada en els convenis on no té presència el nostre sindicat se situa en 1.815 hores.