Comisiones Obreras del País Valenciano | 18 abril 2024.

S’incrementen els convenis d’empresa sense presència sindical amb condicions laborals a la baixa

CCOO PV presenta un Informe sobre negociació col·lectiva al País Valencià de començament d’any ençà. Les dades mostren que la negociació sindical impulsa a l’alça els salaris i disminueix la jornada mitjana anual pactada.

02/12/2016.
    CCOO y UGT se oponen frontalmente al cierre del centro de trabajo de SADA Castilla-Galicia en Valladolid.

Segons aquest estudi, CCOO PV ha participat en la negociació del 46,69% dels convenis d'empresa, davant del 79,25% dels de sector. Però si atenem les persones afectades, les dades mostren que els signats per CCOO PV, entre altres sindicats, cobreixen el 93,56%. “Significa que la reforma laboral ha propiciat un increment en el nombre de convenis de empresa que, en realitat, resulten d'aplicació per a un percentatge reduït de treballadors i treballadores”, assegura Jaume Mayor, secretari d'Acció Sindical.

Pel que fa als increments salarials pactats, són notablement superiors en els convenis col·lectius on CCOO PV ha participat, amb un 1,05% d'increment de mitjana al País Valencià, que en aquells en els quals no ho ha fet, que ha sigut d'un 0,40%. Similar circumstància es dóna en relació a la durada de la jornada, mentre els convenis col·lectius on CCOO PV forma part de la comissió negociadora la jornada mitjana anual pactada en el conjunt del territori és de 1.755,22 hores, on no hi ha presència sindical, la jornada puja fins a les 1.815 hores.

De començament d'any ençà, la negociació col·lectiva s'ha vist afectada, a més de pel context econòmic que la marca de manera indubtable, pels efectes de les últimes reformes “que tenien com a objectiu afeblir la capacitat d'organització i de pressió del moviment sindical i, per tant, reduir el seu poder negociador”, recorda Mayor.

La reforma laboral de 2012 ha trencat les normes de concurrència dels convenis col·lectius, cosa que possibilita la seua negociació a la baixa respecte del conveni sectorial de referència. Això ha significat que, pràctiques prèvies que eren considerades com a fraudulentes i il·legals, siguen ara possibles emparades per aquesta reforma. Per al secretari d'Acció Sindical de CCOO PV, “la conseqüència previsible era l'aparició de convenis de nova creació en xicotetes empreses on el sindicat té més dificultats per a arribar”. Per tot això, és fonamental seguir conquistant espais de cobertura de la negociació col·lectiva i fer un seguiment rigorós dels espais on no té presència la nostra organització, ja que estan sent utilitzats per a devaluar condicions de treball. Aquesta tasca d’anàlisi, d’explicació i de control és fonamental mentre seguim treballant per a la derogació de la reforma laboral.