Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

FE CCOO PV denuncia que l'Ordre per al banc de llibres pot afavorir la desigualtat

El sindicat critica que la proposta de l'Administració Educativa exigeix voluntarisme a la comunitat educativa i no aporta suficients recursos públics per garantir la gratuïtat del material escolar

11/05/2016.
    Derechos dependientes de voluntarismo y sobreesfuerzo docente

La proposta lliurada per la Conselleria d’Educació als agents socials per continuar amb la iniciativa de “Xarxa-Llibres” segueix el disseny principal d’aquella proposta i per tant no aporta cap inversió econòmica ni de suficients recursos per part de l’Administració Educativa i sí un seguit d’obligacions per al professorat i de treball voluntari per a la comunitat educativa per poder aconseguir que l’alumnat valencià tinga accés gratuït als llibres de text i material didàctic en l’ensenyament obligatori.

La normativa plantejada estableix com es conformaran els equips que coordinen la iniciativa del banc de llibres i com es rebran les ajudes per a la renovació i substitució d’aquest material. En ella el treball administratiu i de coordinació recau en la plantilla dels centres educatius i les tasques d’organització i atenció directa en el voluntariat de la comunitat educativa.
    Des de CCOO PV s’ha denunciat en la mesa sectorial que delegar en el voluntariat de les organitzacions de pares i mares, en particular, i de la comunitat educativa, en general, obligarà a que les persones més afectades per la crisi i amb menys recursos es vegen forçades a assumir aquest treball extra per poder assolir el dret a una educació gratuïta. També s’ha assenyalat que delegar les obligacions que hauria d’assumir l’estat en el voluntarisme de la ciutadania és abandonar la vessant social de l’estat i implantar un model econòmic liberal que desatén drets bàsics de la ciutadania.

La primera petició de la Federació d’Ensenyament ha estat que es retire l’Ordre tal i com està plantejada o que es revise, al menys, la necessitat d’aportar recursos per a dur-la a terme, com ara la reducció d’hores lectives en el professorat que hi participe o la dotació econòmica necessària per a que es dote de personal per a les tasques lligades al funcionament del banc de llibres en cada centre.
    Altres demanda del sindicat és la necessitat d’incentivar i afavorir la creació d’un nova cultura dels materials escolars i educatius que no es limite a la utilització dels llibres de text habituals.

Finalment, FE CCOO PV exigeix que aquestes iniciatives porten a la gratuïtat total per a l’alumnat del material didàctic en totes les etapes de l’educació obligatòria, que s’establisca un diàleg amb la comunitat educativa – més en concret amb associacions de pares i mares d’alumnes -, i que el treball coordinat siga fruit de convenis i col·laboració mutuament acordada i no de decisions dels responsables polítics sobre el voluntarisme de la ciutadania.